mandag 22. oktober 2012

Spillavhengig?

Hørte på nyhetene i dag at barn helt ned i 12-års alderen er avhengige av nettspill.

Først tenkte jeg på hvordan de barna har det i hverdagen. Så tenkte jeg litt på foreldrene til disse barna. Og så tenkte jeg på meg selv....

Det florerer jo av nettspill! Og de fleste av disse spillene er jo "helt ufarlige"! Helt til man plutselig oppdager at frasene "jeg skal bare mate noen dyr først" eller "jeg må sjekke om maten er ferdig" eller " jeg må høste kornåkeren før den visner" brukes oftere og oftere.

Det er jo så avslappende å sette seg ned med et nettspill før man legger seg.  (Eller mens potetene koker, eller som et pauseinnslag når man skal rydde i huset, eller før man begynner på middagen - eller etter middagen, eller...)

Joda - det er avslappende, helt til det indre stresset begynner. Man må skynde seg inn på nett for å se om noen har sendt den melkeflaska som man trenger for å fø opp ei geit, ku, sau, høne eller at annet dyr. Kanskje har man endelig vann nok til å vanne solsikkene? Eller nok egg eller tomater til å lage en matrett som kan serveres i kafèen.
Stresset avtar fort når man har kliket seg gjennom uhorvelig mange statuser og meldinger på tidslinja. Men så må man inn på "naboenes" gårder eller kafèer og hjelpe dem!!!
Og stadig vekk får man nye oppgaver. Og nye oppgaver. Og nye oppgaver!!!

Huff - jeg er visst avhengig av nettspill jeg også! Og det i en alder av 48 år!
Jeg har vurdert i hele dag; vil det ikke være lurt av meg å slutte helt med nettspill? Det stjeler jo veldig mye av min tid!!
Tenk på alt jeg kunne gjort istedenfor! Og tenk på hvor mye unødvendig stress jeg kan kvitte meg med!

Ai-ai-ai....  Dette kan bli vanskelig....

Men herved har jeg tatt en viktig avgjørelse:

Fra i dag av skal jeg slutte med nettspill!!!   

 
 

Ingen kommentarer: