torsdag 29. november 2012

Ringer i vann

I dag er jeg visst i det filosofiske hjørnet.....

Har tenkt mye på hvilke krefter og hvilken makt som ligger i et ord. Et ord kan være ødeleggende og reddende. Og vi som bruker ordene har et stort ansvar....
Det skal så lite til før du sårer noen, før du gir noen dårlig selvtillit, før du skaper frykt eller redsel. Det kan være nok med et eneste lite ord, og du kan ha vært med på å bidra til at et medmenneske får det vanskelig.
Men det skal også lite til for å glede noen, for å gi de tiltro til seg selv og andre, til å stole på seg selv og sine valg, til å få mennesker til å vokse...

Jeg var på besøk i dag. Vi pratet og pratet, om alt mellom himmel og jord. Og da mener jeg det bokstavelig. Alt mellom himmel og jord - både det vi ser og det vi ikke ser, om følelser, tanker, mat, tro, arbeid, kjærlighet, barn, barndom, hunder og helse...  ALT.

Hun ga meg en fantastisk gave. Hun ga meg ord som gjorde meg godt. Hun satte pris på våre samtaler, og takket for hjelpa som mine ord har gitt henne.  
Jeg dro derfra med et varmt hjerte, med vissheten om at ord kan være medisin - hvis de brukes riktig.  
Det sies at man skal høste som man sår - og som man reder så ligger man.  .

Jeg liker å sammenlikne et ord med en stein som du kaster i havet.  Den skaper ringer. Disse ringene har innvirkning på alle de treffer.  Ringene slutter aldri å forplante seg. De møter nye ringer og endrer kurs. Flere ganger. Til slutt kommer de tilbake til deg selv, og får betydning for deg og ditt liv....

Jeg vil ikke være en som står med moral-pekefingeren og forteller hva vi skal eller ikke skal gjøre.
Jeg håper bare at mine ord kan være med på å gjøre andres hverdag lettere og lysere... 

Tåkemorgen

          

Ingen kommentarer: