tirsdag 20. november 2012

Pust inn - pust ut....

Nei, jeg skal ikke skrive om førstehjelp.
Vel - kanskje det er en slags førstehjelp?

Jeg har iallefall tenkt å gi meg selv litt førstehjelp i dag.  (pust inn - pust ut)
Har egentlig hatt en fin dag i dag. Det er jo ikke alltid at alle elevene er i tipp-topp form, det vet jo jeg. Har vært lærer i noen år, ja. 
(Og tenk - - - nå har mine "gamle" elever selv barn som går på skolen!)
Men jeg fikk en flott musikktime sammen med "små-trinnet". Vi sang og spilte, lærte litt om notesystemet - og lekte litt.
Det var så artig: jeg forklarte litt om alfabetet og fortalte at musikken også har et slags alfabete, mens jeg tegnet opp notesystemet, G-nøkkelen ("ååå - den var fiiin!" sa elevene) og la til bokstavene under notene i C-dur skalaen.
"Jeg ser det! Jeg ser det! Det er jo alfabetet i musikken også!" ropte en gutt. Han greide nesten ikke sitte stille.
(Kjenner at jeg smiler med hele fjeset mitt nå...)

Men så var det førstehjelp....  Pust inn - pust ut...

Tenk, snart er det jul. Vi har planlagt juleverksted på skolen. Å - det blir så bra! Jeg ELSKER å lage og forme sammen med elevene. 
(pust inn - pust ut)
Lurer på om jeg skal ta meg en tur på Jekta (gigant-kjøpesenteret) i morgen. Gå litt i Panduro-butikken, på Bundingen, bokhandelen....
(pust inn - pust ut)

Førstehjelp! Hadde tenkt å virkelig slurpe inn ro og fred. Stresse helt ned. Kongerøkelse, kaffe (kanskje en Bailys?) litt mer julegavestrikking, litt tenking og fundering....  Alt som man tar seg så alt for lite tid til å gjøre i hverdagen.
Kjenner det er litt viktig å ha litt bakkekontakt. Det er så lett å la seg rive med i alt som skjer, alt man skulle ha gjort og ikke minst alt det som "de andre" forteller de har gjort eller skal gjøre.

Pust inn - pust ut - pust inn - pust ut....

Ingen kommentarer: