tirsdag 6. november 2012

Forelskelse

Forelskelse - - - - - 

Ifølge wikipedia er forelskelse: 
"... en følelse av stor beundring for, tiltrekning mot eller begjær etter en annen person, enten en av motsatt eller samme kjønn."

Min første forelskelse - som jeg husker - var min onkel Arne. Jeg fylte 10 år den sommeren han kom på besøk. Og han var hos oss lenge. (Det føltes iallefall sånn.)
Seinere samme sommeren kom også tante Olaug og var samtidig som onkel Arne.  Onkel Arne var åtte år eldre enn pappa, og tante Olaug var tolv år eldre. (Tror jeg - i hvertfall var de mye eldre enn pappa.)

Onkel Arne, ja......

Onkel Arne kjøpte Twist. Og vi fikk baderinger av han. Han hadde tid til oss barna mens mamma og pappa var opptatte med huset, fjøset og høyonna. 
Onkel Arne tok oss med ut i båten på vannet, og vi trakk garn og fikk være med på å ro med oter. (Det fikk vi vite ikke var lov, så det ble jo ekstra spennende da!) Han gikk tur med oss på veien, smidde seljefløyter og tok oss med for å bade i vannet.
Onkel Arne spilte trekkspill, som pappa. Men han spilte litt annen type musikk. Litt mer "folkelig", på en måte. (Da-tidens danseband?) Når han spilte og sang "En sjømann elsker havets våg" "Gryta hennar mor" og "Husker du" - da fikk jeg en sånn merkelig følelse i magen som spredte seg rundt i kroppen.
Nå, i voksen alder, så har jeg skjønt at det var forelskelse. Mine søsken hadde nok skjønt det allerede da, og ertet meg litt innimellom. (Barn er egentlig veldig oppvakte!)

Noen små år senere fikk jeg samme merkelige følelse for to andre, godt voksne menn. (Pussig - at jeg skulle forelske meg i gamlinger!!!) Odd Grythe, programleder i tv-programmene "Husker du?" og høvdingen. Selveste Erik Bye!

Jeg har mange ganger forsøkt å analysere disse forelskelsene, og noen ganger har jeg nok vært inne på riktig spor. Men siden dette egentlig er ganske så kompleks, så lar jeg det temaet ligge....

Wikipedia sier også:   
"... Alle aldersgrupper kan bli forelsket, men følelsen kan være særlig intens i puberteten." 

Hadde jo noen veldig intense forelskelser i tenårene, ja. Og felles for alle var at de var og ble hemmelige forelskelser. Da hadde nok hjernen min normalisert seg litt, for da var jeg forelsket i gutter som var "bare" 5 år eldre enn meg.....

Etter at jeg ble voksen (om man nå en gang blir det) men enda ung, var jeg veldig ofte forelska. Etterhvert forsto jeg at jeg EGENTLIG var forelska i selve forelskelsen!!!

Å bli forelsket i moden alder (høres mer positivt ut med ordet "moden alder" enn med "godt voksen") er nok ikke mindre overveldende enn når man er barn eller ungdom. Men nå kommer mange andre aspekter inn i tillegg, og man kan ikke helt tillate seg å være "blindt" forelsket og glemme tid, sted eller forpliktelser.

Forelske er stress. En forbigående galskap. Overveldende følelser....

Tenk - så heldig jeg er som har opplevd forelskelse i mange varianter og i flere forskjellige alders-epoker i livet!!

HURRA FOR FORELSKELSEN!  

Onkel Arne


Vil du lese mer om forelskelse?
http://no.wikipedia.org/wiki/Forelskelse

Ingen kommentarer: