lørdag 24. november 2012

Lørdager er hellige

I "gamle dager" gikk jeg på skolen på lørdager. Lørdagene var arbeidsdager på lik linje med alle de andre ukedagene.
Bare søndag var helligdag.

Mamma vasket alltid gulvene på lørdagene.  Det var kjedelig. Enten måtte vi sitte stille i en stol og vente til hun var ferdig (og da måtte vi jo selvfølgelig på do eller i entreen og hente noe).  Eller så måtte vi være ute mens hun vasket.
Men det luktet alltid så godt etterpå....

Da jeg ble eldre måtte jeg selvfølgelig trå til og hjelpe med helgevasken. 
(Det var enda kjedeligere!)

Da jeg flyttet for meg selv, tok jeg alltid helgevasken på lørdagen. Dette holdt jeg på med i mange år.......

........til jeg skjønte at det faktisk går greit å vaske huset andre dager enn lørdag.
Da begynte jeg å ta helgevasken på fredager. Så fikk jeg lørdagen helt fri. (O'lykke!)
Men hvis jeg vasket torsdagen, så fikk jeg kose meg hele helga (som etter hvert startet fredags ettermiddag og varte helt til mandags morgen).

Men så er det jo noe som heter "lillelørdag". Det er onsdagen. Ergo; helgevask på onsdager passer mye bedre. Da kan jeg begynne å lade opp til helga allerede torsdags kveld. For da er det bare noen få timer på jobb på fredagen - og så er faktisk helga der!!!!

Nå har jeg blitt "voksen" (tror jeg) og har blitt mye mer avslappet med hverdagens gjøren og laden. Så jeg har kommet til den konklusjonen at ingen dager er bedre egnet til helgevask enn andre. Så da så.....

(Tror jeg vasker på mandag, jeg....)




Ingen kommentarer: