mandag 5. november 2012

Lærersertifikat?

Nå må jeg være veldig forsiktig sånn at jeg ikke bruker altfor store bokstaver. Det passer seg ikke for en lærer å la seg rive med og impulsivt, litterært og uhemmet uttrykke sin harnisk over idiotiske utspill fra "de høye herrer".

Nå er det faktisk snakk om at vi lærere skal "kjøre opp" for å få sertifikat som gir oss lov til å utøve vårt yrke.

Hvem er det som skal bestemme om vi får bestått eller ikke bestått? Og er ikke det noe som skjer når vi studerer og tar vår eksamen?  Hvor mange ganger skal vi vise at vi kan vårt yrke?


Dette er et fortvilet forsøk på å fraskrive seg skyld for feilslått skolepolitikk - noe vi lærere har påpekt i mange år.

Hvor ble det av lærertettheten? 
Det blir færre og færre lærere pr elev.
Hva med vikarstopp?
Sammenslåing av klasser og grupper pga syke lærere gir mer press på de lærere som er igjen, noe som videre fører til overarbeid og flere sykemeldinger.
Tid til undervisning og samvær med elevene?
Mye av lærernes tid går til lesing av skriv, utfylling av skjemaer, rapporter og søknader.

Osv, osv, osv

Javisst finnes det lærere som helst burde jobbet et helt annet sted enn i skolen!  Sånn er det jo i alle jobber?
Men hvem skal dømme/bedømme oss lærere?

Er det elevene? (Ikke alle elevene liker sin lærer - her er det snakk om mellommenneskelige forhold.)

Er det foreldrene? (Ikke alle foreldrene er objektive i sitt syn på læreren.)

Er det kollegene? (Jeg har selv vært rammet av mobbing/utfrysing på arbeidsplassen, ikke alle kolleger går godt sammen.)

Er det rektor?  (I sin umenneskelige hardt presset jobb er det ikke alle rektorer som greier å ha oversikt over alt, selv om de vil.)

Er det elevenes testresultater? (Stadig flere elever faller "under normen" av forskjellige grunner. Er det disse resultatene som skal gi eller frata en lærer sitt sertifikat?)

Kanskje en IQ-test hadde vært lurt? 

Nå skal det visst debatteres på tv om lærersertifikat.  Huff - jeg gremmes!
Jeg skal IKKE se på den debatten!

Jeg har tenkt å ha en fin kveld, sove godt, og gå på jobb i morgen. Stolt og trygg. Og sikker på at jeg KAN mitt yrke!

"Vi lærer så lenge vi har elever!" 



 
          
 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det var sannelig klokt sagt, Oddny!! Stå på med bloggen din!:))

Boysen sa...

Tror det er et større behov for politikersertifikat. De hadde kanskje bestått teorien men "oppkjøringa" hadde blitt en fiasko.