torsdag 20. desember 2012

Privat eller kommunal skole?

Oooops!  Tror kanskje jeg skal la være å komme men noen meninger her, men overlate til dere å "finne 5 feil"?
Siden jeg jobben i kommunal skole bør jeg vel helst være "kommunal-patriot"?
På enkelte ting er jeg nok det - men slett ikke alle!
Jeg tror vi har blitt så redd for å "ikke passe for alle" at vi til slutt ikke passer for noen!

Vi hadde på vår (kommunale) skole juleavslutning for foreldrene i uka som var. Vi øvde og øvde på sanger og skuespill og fremførte etter beste evne. Og alle var fornøyde og glade.

MEN!

Det fantes ikke en eneste engel, esel eller gjeter i sangene eller skuespillene. Og Jesus, Maria og Josef, ja - det er ikke sikkert at de har eksistert i det hele tatt!
Ingen himmelsk hærskare eller jomfrufødsel eller engelen Gabriel - og heller ikke "Et barn er født i Betlehem"!

Der har vi lærere fått streng beskjed om at sånt kan vi ikke lenger ha med i vår juleavslutning.
Jeg gremmes!!!
Hvorfor feirer vi jula? Fordi nissen ble født på låven, og musene kom med julegrøt i gave?

Da var det godt å komme på julemusikalen til Ekrehagen skole i kveld. Der serverte elever og lærere ei fantastisk oppføring med skuespill, sang, englekor, musikere, kostymer og kulisser.
En fullstappa klokketime fra begynnelse til slutt. Og med det virkelige budskapet om hvorfor vi feirer jula.

Tusen takk til Ekrehagen skole - som er en privatskole - for å virkelig ta vare på det fundamentale i jula, og for å gi oss hesblesende og kjøpeslitne julestressere en pust i forberedelsene og litt refleksjon om hva vi serverer våre barn....

God jul.....



Ingen kommentarer: