lørdag 1. desember 2012

Advent

Advent - bare ordet er fullt av forventning!  Og spenning. Og lengsel....

Er det ikke litt merkelig, at vi - som vanligvis er jordnære og avslappa mennesker - plutselig mister mye av bakkekontakt og fornuft når adventa kommer?
Da skal alt gjøres. Både de tradisjonelle tingene som vi hadde som barn, de tradisjonene vi har skapt selv etterhvert som vi har skaffet oss familie, og alt det nye som vi aldri før har gjort. (Men som vi får høre fra reklame og media at vi "bare må".)

Hvorfor skal kjøkkenskapene vaskes inni før jul? Det er jo ikke der jula er! Og jeg får iallefall ikke besøk som kikker inni mine skap! Kanskje det har noe med følelsen av å vaske seg til ren samvittighet?

Det kan man nok ikke skylde meg for å gjøre....
Jeg har jo også ei litt god unnskyldning. (Liksom!!!)
Støvsugerslangen er ødelagt.... sitter ikke fast i "røret" - så da må det bare vente ei stund..
Men jeg har mopp, både tørrmopp og våtmopp - så det trenger ikke bli for lenge til jeg får fjerna litt hundehår og sånn...

Men jeg har da fått opp adventstjerna, og røde gardiner på kjøkkenet. Stua får jeg ta i morgen tidlig, nå er det kveldskos som er viktigst.

Ja, og så har jeg laget sjokolade!! Økologisk sjokolade, som står i kjøleskapet og venter på å bli smakt på.
(Smakt på...  spist opp, heter det!)

Begynte å strikke ei julekrybbe i dag. Jomfru Maria som luke nr 1. I morgen kommer Josef som luke nr 2.
Artig!

Heldigvis er jeg glad i handarbeid - - - i fjor heklet jeg et "pepperkakehus". Jeg var ganske lei da siste "non-stop" var sydd på! Men det ble jo litt stilig....

Jøss, for et rotete innlegg!!  Dette må det bli en orden på i morgen!

Jomfru Maria





Pepperkakehus





2 kommentarer:

Anonym sa...

Eg er så imponert over din kreativitet, Odnny. Hilsen Britt Heidi

Oddny Eilertsen sa...

Takk - jeg er mer glad i ordet "skaperglede"...