fredag 7. desember 2012

Hooode, skuldre, kne og tå - kne og tååååå

Skal si det røyner på å være lefsebaker! Jeg beundrer virkelig mamma (og alle andre lefsebakere) som baker og baker og baker og gir bort i hytt og gevær - sånn at vi skal ha noe godt å kose oss med til jul.
Jeg har jo bakt lefser før, men jeg kan ikke minnes at det var så vanskelig!

Jooo - det er jo noe spesielt med disse lefsene da - siden de er glutenfrie. Jeg har ikke blitt fortrolig med glutenfritt mel - det er noe herk å bake med. Det kjennes akkurat som ei blanding av skolekritt og potetmel....
Det blir nok mye prøving og feiling (og noen lite pene ord innimellom) før jeg får dette til. Jeg sammenlikner jo både melet og deigen og alt med "normalt" mel og "normal" deig.... 

De to første lefsene ble rare, tørre, tykke og sprø.  Så blandet jeg mer væske i deigen og fikk etterhvert flere fine lefser. Men på slutten så begynte jeg å plages - og plages. Det endte med at jeg kastet den nest siste lefsa og de to siste leivene. Da hadde jeg fått nok - ingenting hjalp...

Lefsene ble gode - men jeg synes fyllet var for lite søtt og at det var for lite kanel.
Det må jeg gjøre noe med neste gang!

Og så fikk jeg brukt steketakka mi for første gang! 
(Den fikk jeg i julegave av min samboer for ett - eller kanskje to - år siden.) 

Så nå er føttene fryktelig ømme, ryggen verker, skuldrene og nakken er fullstendig "ødelagt" og hodet mitt er bare tungt.....

...og nå burde jeg egentlig stille meg opp ved kjøkkenbordet (igjen) og pakke en haug med julegaver som skal være med oss ned til Narvik i morgen....

Jeg tror jeg utsetter det til i morgen tidlig. 
Nå er det sofa og strikking av en gjeter til julekrybba som frister mest.

  

  

Ingen kommentarer: