tirsdag 10. januar 2017

MAT-ROT DOTT ENNO?

Jeg blir helt forvirret av alt dette mat-rotet!

For det første så er det totalt kaos i kjøleskapet. Har gjort mitt beste for å greie å spise opp alt som er på vei til å gå ut på dato.
Det har virkelig vært en prøvelse, særlig med tanke på at vi nettopp har avsluttet en periode i året der det virkelig fokuseres på mat.
Mye mat.
God mat.
Feit mat.

Så vi har spist rester.
Vi har småspist både utover dagene og kveldene. Og vi har hatt middager som har blitt komponert i øyeblikket. Så nå begynner kjøleskapet æ nærme seg normal status.
Bortsett fra alt pålegget.
Her er skutesild,sursild, to typer brunost, goudaost, ansjos, julepostei, rødbetesalat, hjemmelaget kjøttrull, Eiderøkt laks, leverpostei, spekepølser, makrell i tomat og flere typer syltetøy.
Julesylta måtte jeg kaste, den begynte å lukte ille....

Vi kjøpte jo en del godter og sjokolader til jul. Og vi var jo SÅ heldige at butikken vi handlet på hadde kjempetilbud på store sjokoladeplater. Selvfølgelig måtte vi jo slå til! Vi sparte jo masse penger på det!
(Egentlig sparte vi jo ingenting - vi BRUKTE jo penger!)
Og så fikk vi selvfølgelig mye sjokolade, konfekt og Belgiske trøfler i julegave! Så nå har vi kommet oss litt ned i sjokoladearsenalet.
Jeg orker ikke tenke på all den maten som jeg har stappet inn i skuffer og skap. For der har jeg ikke oversikt i det hele tatt!
Hvor skal dette ende?

Jeg var en tur på Obs i går ettermiddag. 
For å handle!
Kom hjem med kaffefilter, batterier, biola, tomatjuice, potetmos og nugatti.
Snakk om storhandel!

Så var det den lurgode tanken på å ha en vegetardag i uka, da.
Jeg har for mange år siden bare spist vegetarmat. Den perioden varte faktisk i to år!
Det var spennende.
Det var godt. 
Det var dyrt, for jeg laget vanlig mat til resten av familien.
Og det tok tid. Å lage to typer middag - det tar faktisk mye tid.
Men det fikk mitt alt for høye kolesterol ned i rekordfart!

En annen periode kjørte jeg hardt på med lavkarbomat.
Det samme skjedde da også. Men da gikk jeg i tillegg litt ned i vekt!

Nå må all min mat være glutenfri. Og glutenfrie produkter, hvis man da ikke tar med reint kjøtt og rein fisk, så er den maten alt annet enn lavkarbo...

Å kombinere alt dette og lage en lavkarbovegetarglutenfri mat er virkelig en utfordring!
Jeg tror jeg gir opp før jeg begynner!

Men en vegetardag i uka, det er ikke dumt det.
Tror jeg.
Maybe-kanskje....

Overfylt kjøleskap
 
 

Ingen kommentarer: