søndag 8. januar 2017

ENGEL+ELSK=ENGELSK?

Jeg elsker engler.
Om jeg tror på engler?
Hva er en engel?

Da jeg var lita hadde jeg et stort glansbilde av en engel over senga mi. Det var en nydelig skapning som jeg synes det strømmet godhet ut av.
Det sies at engler er u-kjønnet, men denne var ei jente, tror jeg. Når jeg tenker etter er jeg ikke helt sikker, men da jeg var lita jente da var jeg sikker på at engler var jenter. I hvertfall så var denne engelen ei jente. Engelen min hadde nemlig langt, lyst hår og lyseblå fotsid kjole som lå som bølger rundt henne. 
Etter at jeg ble voksen har jeg jo skjønt at det ikke var en kjole men en kjortel, men det ordet hadde jeg vel aldri hørt, i de dager da engelen satt på kne over senga mi med håndflatene mot hverandre som i ei bønn.

Jeg har mange engler, og alle bortsett fra en har jeg fått. Det er store engler og små engler. Harde engler og myke engler. Det er både glassengler, porselensengler, keramikkengler og plastengler.  Jeg er veldig glad i engler, og blir skikkelig rørt når noen gir meg en engel. Ofte sier giveren at den er til en engel. 

Lite aner de om at det er engler som gir engler videre....

Uttrykket "Du er en engel" blir ofte brukt. 
Med andre ord: "Du er snill og god".

Hvis vi tolker det slik er det jo helt greit. Men det finnes noen som mener at engler virkelig finnes. At de er utsendinger fra Gud som er rundt oss og hjelper oss. Enkelte mener at de kan høre og se - ja, at de til og med kan kommunisere med engler!
Vår prinsesse Märta Louise og Elisabeth Nordeng har faktisk gått så langt at de har startet en "engle-skole"! 
Hvis du er interessert i hva dette er kan du lese mer her:  
http://soulspring.no/

Som sagt så er jeg glad i engler, og en av de englene som betyr mest for meg er en gjennomsiktig akryl-engel som hver advent blir hengt i vinduet. Den fikk jeg i julegave av ei av mine søstre første jula etter at pappa forlot denne verden.
Det var veldig sterkt å få denne engelen akkurat da, og det er svært spesielt å ha den hengende i vinduet i den mørke mørketida.

I år er denne engelen 10 år, og jeg håper den vil lyse for oss i mange, mange år til.

Snart skal jula pakkes bort for denne gang, og engelen skal pakkes godt inn i bobleplast og plasseres trygt i eska si.
Det blir litt sårt å gjemme den bort, men så blir jo gleden desto større når jeg kan pakke den ut igjen, henge den i vinduet og koble til lyset.

Englelyset....








Ingen kommentarer: