onsdag 4. januar 2017

KALD - KALDERE - VARMT!

Det er kaldt i dag.
Det beit godt i nesen da jeg hadde Pepsi ute for å tisse da vi sto opp. Synes hun kunne ha venta en halvtime til, klokka 06.02 er litt tidlig. Men må man så må man, enten det er mennesker eller dyr.
Ja, det er kaldt. Minus 11 grader ute, og bare 19,5 varmegrader inne.
Brrr...
Og enda skal det bli kaldere.
Det sa ihvertfall værdama på TV i går kveld.
Og det som er på TV det er sant!
Sånn var det iallefall før.

Da var det også sagt at bilder ikke kan lyve.
Det kunne de nok ikke før.
I riktig gamle dager. 

I dag kan man manipulere bildene så mye, at selv jeg - med alle mine skavanker og ørten kilo for mye faktisk kan bli fotomodell for sexy undertøy!
Tenk det!
Det er bare å fikse og trikse litt her og der, så kan jeg se både sexy og vakker ut på bildet!
På bildet.
Ikke i virkeligheta.
Eller....?

Det går jo an å gjøre det samme i virkeligheta også nå. Jeg hørte i radioen her en dag at det nå er rekord-mange mennesker som legger seg inn og får tatt slankeoperasjoner!
Jo - jeg kjenner flere som har gjort det. Og jeg har sett hvor mye bedre deres hverdag har blitt. Men det finnes nok de som tar sånne operasjoner bare for å se bedre ut og ikke av medisinske eller helsemessige årsaker. 
Så kan man jo diskutere i hytt og gevær om deres livskvalitet faktisk blir bedre. For noen, kanskje. Men helt sikkert ikke for alle.
For mye av fedmen som vi ser rundt oss, den sitter faktisk fast i hodene på oss. Ting eller opplevelser som vi gjennom mange år har fornektet eller ikke har fått bearbeid, som sender feilsignaler til hjernen slik at vi kompenserer med overspising eller får et usunt forhold til mat.
Hmm - hører jeg en liten unnskyldende undertone her hos meg?
Prøver jeg å rettferdiggjøre de kiloene som jeg har for mye?
Jeg kan jo bare slutte å spise snop!
Slutte å småspise mellom måltidene!
Slutte å drikke brus!
Slutte å spise om kveldene!
Begynne å røre meg mer!
Få litt mer bevegelse inn i denne tunge, stive kroppen!
Det er jo så enkelt!
Not!!!
(Er dette litt selvmanipulering, kan hende?)

Joda, jeg støtter de som tar fedmeoperasjon av helsemessige årsaker. De som av den grunn får en lettere hverdag og et mer gledesfylt liv. For hvis det plutselig skulle ramle noen uventa hundretusener, eller for ikke å snakke om noen millioner rett ned i fanget mitt, så hadde jeg ikke nølt en dag.
Jeg hadde tatt en sånn operasjon jeg også!

Hvordan havnet jeg inni denne fella? 
Skrive om fedme og kiloer? 
Jeg hadde jo ikke tenkt å røpe mine tanker om dette i det hele tatt!
Jeg startet jo så pent og uskyldig med å skrive om kulde!
Så skulle jeg mimre om hvor kaldt det virkelig var da jeg var barn!
Skal si bokstavene løper løpsk med meg noen ganger...

Nå begynner det imidlertid å bli varmt her inne. Jeg har fyrt opp i ovnen og kjenner at muskler og ledd er i ferd med å tine opp.
Deilig!
Snart kan jeg ta av meg strikkejakken!







 

Ingen kommentarer: