tirsdag 24. januar 2017

GODE MATTIPS?

En ting som irriterer meg grundig, er hvor lettvint alt skal være, og nå tenker jeg spesielt dette her med mat.
Ikke har vi tid til å kjøpe inn maten vi skal ha. Vi kan heller ikke ta oss tid til å planlegge hvilken middag vi skal ha ei uke om gangen, og vi kan slett ikke kaste bort tid på å tilberede denne maten skikkelig!

Men da er jo supert at enkelte sjeler har funnet ut at det går an å hjelpe oss i hverdagen! De tar det hele og fulle ansvaret for alt, og de gjør dette tids-slukende arbeidet for oss slik at vi får bedre tid til å gjøre mer av det som vi har lite tid til å gjøre.
Så nå florerer det av tilbydere av ferdig planlagt, innkjøpt, forberedt, enkel, sunn, hurtiglaget, næringsrik, variert og billig middag!
Og det er mange av disse tilbyderene!!!

Adams Matkasse.
Godt Levert.
MatKomfort.
Nettmat.no.
Den Grønne Kassa.
Kolonihagen.
Spisriktig.no.

Samtidig reklameres det for hvordan man kan gjøre blant annet Toro sine suppeposer til "fullverdige" middager.
La meg ta blomkålsuppe, for eksempel. Det er "bare" å koke opp suppeposen etter oppskrifta på pakken, kutte opp blomkålbuketter og tilsette de oppi suppa og koke videre.
ÆRLIG TALT!

Jeg koker opp blomkål, 
siler av mesteparten av vannet, 
tilsetter melk eller fløte, 
putter oppi litt grønsakbuljong 
og jevner den til med maisenna sausejevner.
Og vips!
TA-DAAA!
Kjempegod og superbillig blomkålsuppe!
Som faktisk går fortere å lage enn om jeg bruker posesuppa først!

Og midt oppi all denne "spare-tid-og-penger-matlagingen" så bombarderes vi med matprogrammer på TV'n. Men denne maten er alt annet enn det jeg har nevnt ovenfor. Her skal alt lages "fra bunnen av", og halvfabrikata er bannlyst.
Jeg lurer litt på:
Hvor er fornuften? 


Kortreist og lang-laget mat!

Ingen kommentarer: