mandag 30. november 2015

Å - du søte adventstid!

Nå har jeg endelig satt meg ned og kan virkelig nyte at vi har fått advent. Som den pussige kjerringa jeg er, så har jeg laget meg et skikkelig maratonløp fram mot advent. 
Før helga satte jeg jo igang med å omorganisere på to av soverommene. Alt med tanke på julegjestene som kommer. Og da vil vi jo at hver enkelt av dem skal få ei fin jul, og ha et soverom der de kan sove godt. Jeg ble ikke helt ferdig med det, så i løpet av uka regner jeg med at rommene skal være klare til gjestene våre. Og vi gleder oss masse!

Jeg hadde oppriktig store ambisjoner med å være tidlig ferdig med å pynte til advent, men et sykt barnebarn på overnattingsbesøk ble viktigst. Stakkars gutten hadde feber og kasta opp, så det ble mye kosing og rolige timer.
Så, etter at barnebarnet var levert til pappaen og vi hadde vært i et bursdagsbesøk, fant jeg ut at jeg VILLE male ferdig i stua før jeg begynte pyntinga. 
Typisk Oddny!
Men da var det allerede blitt langt på kveld. 

Selvfølgelig syntes jo jeg at dette var det en lurgod ting å gjøre, for både det høye vitrineskapet og den store sjenken måtte tømmes for servise for å få plass til juleserviset. Og begge disse måtte draes fram på gulvet slik at jeg kunne få malt de siste veggene. Så da var det jo smart å ta alt det der med en gang. Ikke sant? Tømme skapene, dra de frem på gulvet, maskere lister, og så maling!

Jeg elsker å male! Det er så deilig å få pynta opp med akkurat de fargene som vi vil ha. Og det ble så lyst og fint!
Det var bare det at det tok sin tid.
Lang tid, faktisk.
Egentlig veldig lang tid!
Og når jeg hadde bestemt meg for at jeg SKULLE bli ferdig med malinga på lørdagen, da SKULLE jeg bli ferdig på lørdagen!
Det var bare det at jeg ikke ble ferdig før søndags morgen!
Men da jeg sliten og trøtt kunne legge meg litt, var jeg ganske så fornøyd med meg selv.

Så kom søndagen - 
1. søndag i advent - 
og vi skulle egentlig hatt en stille, rolig dag.
Det ble det derimot ikke.

Alt av servise måtte "prikkeveres". Inn med juleserviset, omorganisering av det andre serviset, fram med adventstjerner og litt annen pynt og stæsj....
Det tok hele dagen.
Med mange pauser innimellom.
Og en god lur i godstolen underveis.
Om jeg gjorde alt selv?
Om jeg ikke fikk hjelp?

Min kjære spurte meg mange ganger om han ikke skulle hjelpe meg, men jeg elsker jo å male!
Jeg koser meg med å organisere i skuffer og skap!
Jeg digger å pynte og stæsje i huset! 
Store og tunge ting fikk jeg selvfølgelig assistanse med, og han hjalp meg mye når jeg lurte på om "den hylla der kan være på den veggen", eller "om julekrybba kan stå på det bordet", eller.... 
Ja, jeg har stått på, og jeg har virkelig koset meg skikkelig!
Jeg har ingenting å klage på!

Nå sitter jeg her og nyter.
Ser meg rundt i huset.
Har tent i ovnen og føler fred og fordragelighet.

Livet er hærlig! 

Ingen kommentarer: