tirsdag 10. november 2015

Morgenstund

Det er merkelig hvordan enkelte av oss mennesker kan forandre seg gjennom årene. Nå kan jeg jo bare snakke for meg selv, men jeg er sikker på at jeg ikke er alene om dette fenomenet.

Opprinnelig er jeg et "nattemenneske". Jeg har alltid fungert best i de seine kveldstimer. Jeg la meg aldri før klokka to om natta, og har aldri hatt behov for særlig mange timers søvn - mellom fire og seks timer var nok.
Jeg kunne for eksempel begynne å bake brød klokken elleve om kvelden, og husvask var best om natta når alle i huset sov godt i sine varme senger.
En tidligere nabo fortalte meg at han hadde sittet oppe ei natt og slappet av og hygget seg med noen øl og ei nyinnkjøpt plate av Madrugada (som da var helt i startfasen på sin karriere.)
Denne naboen trodde han var helt alene om å ha ei våkenatt, og gikk ut på trappa for å ta seg en røyk. Klokka var fire, sola gjorde natta lys og varm og naboen min hadde hele verden for seg selv.
Trodde han.

For hvem andre enn ho Oddny lå ute i blomsterbedet og plantet og lukte?

Lillejulaften har i "alle år" vært en intens sak. Inn med haugevis av esker med julepynt, stjerner, engler og nisser, bort med all den andre pynten som har vært fremme, vasking og pynting av hus og juletre, stryking av duker og gardiner, godteriskåler og fruktkurver skulle fylles og julestrømpene skulle på plass.
Det hendte at jeg kom meg i seng før halv sju om morgenen.
Hvis jeg var heldig.

Nå er jeg helt omsnudd!
Nå er jeg trøtt og sliten når kvelden nærmer seg. Og det kan faktisk skje at jeg er i seng rundt klokka elleve!
Pussig.....

-  Jeg baker ikke brød, men kjøper ferdig oppskåret
-  Husvask i dag er en enkel sak med engangsmopp
-  Ingen små barn krever min oppmerksomhet om dagen
-  Jeg har ingen jobb som tar min tid eller energi

Det er litt rart å tenke på - men det har nok helt sikkert sin helt naturlige forklaring. Kanskje må jeg bare innrømme at årene har innhentet meg og at kroppen min fungerer på en litt annen måte nå?
Og det merkeligste er faktisk at jeg nå synes morgentimene er de beste timene på døgnet!
Kaffe
Radio
Stearinlys
Strikking
Bloggskriving

Morgenstund har rett og slett gull i munn'!




 

2 kommentarer:

Liz sa...

Du skriver så godt, og for min del er det veldig gjenkjennelig. Ja... i hvert fall det med den gylne morgenstunden :-) Ha en fin dag, Oddny!

Oddny Eilertsen sa...

Tusen takk, Liz. Ønske dæ en kreativ og humørfull tirsdag!