onsdag 4. november 2015

Inspirasjon, idèer, planer, utfordringer....

Sitter her og ser meg rundt i stua. Vi har det egentlig fint, synes jeg. Vi får det finere og finere etterhvert som vi bor oss til. 
Vi har gjort en del både utenfor huset og inni på den "lille" tida vi har bodd her. Men du verden - så mye mer som venter!

I kjelleren har vi planer om å fjerne en vegg, ta bort kjølehjørnet og erstatte det med badstu. Fryseboksen - den gamle, dype, hvite saken som man nesten aldri når ned til bunnen i - og som man nesten aldri får tømt for mat med mindre man føler at den må avrimes og vaskes - den har vi tenkt å bytte ut med fryseskap. Og hvis vi setter inn et ekstra kjøleskap også, ja - da vil vi ikke savne kjølehjørnet.
Tror jeg.
Kanskje.
Forhåpentligvis.....

I allefall så er "det disponible rommet" (som det så pent heter) foreløpig fullt av esker, kasser, hyller og reoler, stoler, bøker, klær og dill-dall.
Så aller først må rommet tømmes. Problemet er bare å finne inspirasjonen til å begynne! For hvor i all verden skal vi gjøre av alt?

Vi har en haug med idèer om hvordan vi vil ha det der nede. Sofa, gode stoler, tv, vedovn, bøker, et lite arbeidsbord, kanskje en liten bar.....?
Hmmm - det kan tyde på at vi må bygge ut for å få plass til alt?
Det ser ut som at det er noen utfordringer her som vi må få bukt med!

Sitter her i stua vår, og øynene ramler til stadighet på gardintrappa som står ved spisebordet. Den irriterer meg litt....
Det tyngste med å pusse opp inni hus, er å male tak. Det vet jeg, for jeg har malt taket nede i gangen. Det ble jo veldig fint, det er ikke det, men det å stå med handa over hodet, med hodet på nakken og med tunga i den rette munnen, det er fysisk vondt.
Lokkemiddelet er jo at det blir så lyst og reint etterpå!

Nå står kjøkkentaket for tur. Ikke den store utfordringa, akkurat. Det er et lite kjøkken. og min kjære mann (hups: samboer) har allerede maskert rundt omkring. 
Og så tror jeg han har litt lyst til å male selv.  
Tror jeg.
Kanskje?
Eller så gjør vi det sammen - maler litt hver, sånn at vi kan ta pauser etterhvert som vi trenger å hvile armene. 

Vi har malt en vegg i stua allerede. Får så mye inspirasjon og idèer av å se på hvordan andre har fikset i sine hjem. Neida - jeg er ikke ei som på død og liv skal pusse opp i tide og utide! Men det er nå en gang slik at man ikke alltid har samme fargesmak som de forrige eierne hadde. Og da kan det være helt greit - synes jeg - å sette de fargene på tilværelsen som man selv synes passer til vår smak og våre møbler og stil.

I dag må vi en tur til byen. Man må jo helst ha litt mat i kjøleskapet. Har endel andre gjøremål på lista også. Og så håper jeg at vi skal ta oss en tur innom ObsBygg og se litt på hvilke lyse farger som passer til den grå fargen vi har malt på den ene veggen i stua.

Det er viktig å ha planer - så lenge planene ikke får overtaket og begynner å bli en byrde!




2 kommentarer:

Liz sa...

Har fulgt med oppussinga deres, både ute og inne. Fy søren, dere er flinke! Syns dere har fått gjort mye siden innflyttinga. Men at du skulle minne meg på de vonde skuldrene og nakken som følge av timer med takmaling... i fjor på disse tider.. Uhuu.. Men som du sier, så er det verdt det når det blir så lyst og fint :-)Lykke til videre med oppussinga!

Oddny Eilertsen sa...

Tusen takk, Liz. Ja - det e litt slitsomt og til tider tungt. Men du verden så artig!