onsdag 2. januar 2013

Minnebok

 

Jeg vet ikke hvorfor, men denne bloggen begynner å likne mer og mer på ei minnebok....
Det er jo for så vidt greit det, men nå kjenner jeg at det kanskje er på tide å ruske opp litt med personlige meninger....
Men ikke i dag.

Jeg vil i dag bare gi dere et nydelig dikt skrevet i 1840 av forfatter, lærerinne og instituttbestyrerinne  Johanne (Hanna) Christiane Irgens (1793–1853). 
Melodien er gammel, laget av tyskeren Bernhardt.
 
Dette diktet skrev Nils Nordheim (en gammel mann som var vår nærmeste nabo i barndommen) med skjelvende skrift på første side i mi aller første minnebok.
Minneboka var blå-lilla på farge, formet som et hjerte, og med bilde av ei jente utenpå.

Det var min julegave fra Nils da jeg var 9 år, og jeg ble veldig, veldig glad for den.... 



Livets Farvespill


Livet er alltid skjønt, håpet er lysegrønt,
mismot er stedse grå, gleden er himmelblå.

 
Brunt er standhaftighet flykter deg hjertets fred,
lid da tåldmodig sterk skjebnen er Herrens verk.

 

Gul er den falskes skinn, troløst og trædsk hans sinn
vennskap er violett si meg hvor finnes det.

 
Uskyld er liljehvit engel fra fordumstid,
elskov er rosenrød mangengang uskylds død.

 

Døden er mørk og sort kaller for evig bort
lukker vårt øye til for livets farvespill.


http://no.wikipedia.org/wiki/Livets_farver 



 

Ingen kommentarer: