onsdag 30. januar 2013

Bæ- bæ - lille lam....

Har fundert litt på begrepet "søndagsklær", som det står om i barnesangen "Bæ- bæ- lille lam"....

Dagens små barn kan da umulig skjønne hva det er!
Hva er egentlig søndagsklær?

Jeg vaks opp med hverdagsklær og søndagsklær. Og da jeg begynte på skolen, så hadde jeg skoleklær.
Og det var strengt forbudt å bruke disse klærne om hverandre.
Ja - vi hadde jo fjøsklær også....

Søndagsklærne skulle bare brukes på søndagene. Da ble alle barna pyntet, og jeg - som hadde langt hår som alltid var flettet i to stramme fletter - jeg kunne av og til få hestehale. Og det var særlig stas hvis jeg fikk ei ny sløyfe i håret. Nystrøkne, varme hårsløyfer luktet.... søndag!
De fineste sløyfene jeg hadde var lyse grønne.....

Da vi ble så store at mamma og pappa kunne gå til fjøset om morgenen mens vi enda sov, da lå alltid søndagsklærne pent brettet sammen på kjøkkenkrakkene.
Det var sånne rørkrakker og rørstoler med rødt trekk...

De stolene og krakkene hadde vi mye moro med!
De kunne være både båt og bil - ja, til og med hest!
Da la vi krakkene ned på siden, og så satt vi overskrevs på to av beinene og gynget i full fart!
De kunne også brukes som karusell. Da snudde vi de opp-ned og sto på undersiden av setet og snurret hverandre rundt og rundt...

Pappa måtte mer enn en gang sveise disse krakkene. De fikk nok litt hard medfart noen ganger...

Søndagsklærne var ikke alltid så behagelige eller praktiske.
Vi jenter fikk alltid skjørt eller kjoler på oss. Og ei tykk, hjemmestrikket strømpebukse.
Et av yndlingsskjørtene mine var et rutete foldeskjørt med seler....
Den "værste" - men fineste kjolen hadde mamma sydd. Jeg og den ene lillesøstera mi fikk likedan kjole. De var helt rosa, med massevis av sølvtråder i hele stoffet. Blanke, fine knapper hadde de også...
Vi var så stolte, og så fine!!!!

Men gurimalla, sånn som de kjolene stakk og klødde!!!  Alle sølvtrådene var harde og stive, så det var med blandede følelser vi tok disse kjolene på oss.

Da jeg skulle begynne på skolen fikk jeg nye klær. Skoleklær. Det var bukse og genser, husker jeg.
Disse klærne fikk jeg KUN bruke når jeg skulle på skolen. Når jeg kom hjem måtte jeg skifte. De skulle jo være rene og pene til neste skoledag.

I dag er nok begrepene "søndagsklær" og "skoleklær" ikke lenger i bruk.
Men vi som har levd noen år kan nok minnes....

Dåpsklær
 

     

Ingen kommentarer: