tirsdag 15. januar 2013

Jeg bobler snart over....

Åh - i dag har jeg hatt en superfantastisk musikktime med 1.-3. klasse!
Både jeg og elevene har "sett lyset".
Dessverre har jeg bare en time i uka med musikk sammen med dem, men du verden - så deilig det er å sprudle!

Jeg begynte forrige tirsdag med å vise dem en kombinert film/tegnefilm om Petter og ulven. Musikken er laget av S. Prokofieff.
Det var mest morsomt og spennende. Musikken fanget ingen interesse.
I dag så vi en Disney-versjon på Youtube. Men først viste jeg dem bilder av de instrumentene som blir brukt i musikkeventyret.
DA våknet barna!!!
Og de ble kjempegira når jeg fortalte at jeg skulle ta med meg tverrfløyta og klarinetten min til skolen neste gang.
Alt blir liksom mer håndgripelig når de kan ta og føle på instrumentet, og gjerne prøve det også....

Så så vi filmen, og da fikk vi lettere knyttet instrumentene til rollefigurene.
Elevene var helt med. De sammenliknet den første filmen vi så med denne, og de fant mange forskjeller - men også mange ulikheter.
Da elevene forlot timen for å dra hjem, gikk de og sang på strofer fra musikkeventyret!

Ååå - dette er så gøy!!!

Neste gang skal jeg ta med meg platespilleren og spille LP-plata til dem!!!
Det var gjennom ei vinylplate i musikktimen på barneskolen jeg ble kjent med Prokofieffs Petter og ulven. Og da selvfølgelig med Per Aabel som forteller...

Jeg gleder meg!

Planen min er at vi fremfører dette som et skuespill på skoleavslutninga til sommeren.

Jess - jess - jess!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=OftHEUSlgV0 

http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_and_the_Wolf 
 
     

Ingen kommentarer: