lørdag 12. januar 2013

20. dag Knut....

Sitter her og kjenner litt på jula....
Nå begynner jeg å kjenne at den snart skal ut. Mange har vaska ut jula for lenge siden, men ikke denne jenta!
Nei - jula skal ikke ut før 13. januar!!!

Mange sier at jula skal ut 13. dag jul. Nils, den gamle kallen som var vår nærmeste nabo i oppveksten, han sa at 20. dag Knut jager jula ut. 
Og det holder jeg meg til, da først er jula omme!

Allerede i midten av 1200-tallet blir tjuendedagen omtalt. I Sverige har Knut navnedag 13. januar - og derav uttrykket 20. dag Knut jager jula ut.  Mange steder ble dette i gamle dager symbolisert med at man gikk med bjørkeris og kostet jula ut fra hver en krok, og til slutt ble den jaget ut av døra.
SÅ langt går ikke jeg....

På Primstaven er denne dagen merket med en feiekost eller et drikkehorn vendt oppned. Denne dagen skal alt som har med jula vekk, også all julemat og juleøl.

Så her sitter jeg - og venter på at søndagen skal komme sånn at jeg kan få ut jula. Det skal bli deilig. Nå føler jeg at alle nisser og røde lys bare blir større og større - ja, det er nesten som de formerer seg borti krokene!!!
Og de røde julegardinene - de er jo mye rødere nå enn de noen ganger har vært...

Før, da vi hadde "ekte" juletre, da fikk jeg det ut av stua mye tidligere. Resten av pynten og gardinene fikk bli, men juletreet (som da vanligvis var uten barnåler), det forlot stua gjerne før 13.dagen.
Nå har vi et sånt "moderne" juletre i tre deler og med ferdigmonterte lys på. Og greinene er montert på etter paraplymetoden...
Ikke helt samme sjarmen, men stresset med å leite etter et fint tre slipper vi. Og dryssende barnåler som dukker opp med jevne mellomrom hele året igjennom...

Jo, jeg elsker jula. Jeg elsker pyntinga, bakinga, julegavestresset og julematen.
Men nå skal det bli godt å se mot lysere dager!

http://heidideanna.blogspot.no/2010/12/nar-er-julen-ferdig-13-eller-20-dag-jul.html 








  

Ingen kommentarer: