søndag 24. februar 2013

Værsyk

Hvordan kan man med sikkerhet si at man er værsyk?
Får man feber?
Må man kaste opp?
Eller må man tidt og ofte ta seg en tur på do?

Kanskje er det bare psyken som blir syk?
Sånn at man mest av alt har lyst til å krype ned i sofa med et pledd og bare gjøre ingenting?

Jeg ser ikke på meg selv som værsyk.
Det været som man får tildelt kan man ikke gjøre noe med.
Likevel kjenner jeg en svak irritasjon når det skifter så fort som det har gjort de siste dagene. Ikke vet man hva man skal ta på seg hvis man skal ut. Det kan være fint og oppholdsvær når man begynner å gå tur med hundene, men den lille spaserturen blir likevel en ekkel fornøyelse:
Plutselig slår han over i regn, og før man har kommet seg i hus har man også fått litt snø i "krøllene" (som jeg ikke har).

"Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær", heter det.
Hva er det slags tulling (skal ikke si det ordet jeg først tenkte på) som kom på det der idiotiske uttrykket?
Selvfølgelig finnes det dårlig vær!
Når det regner, snør, hagler og jeg-vet-ikke-hva når det egentlig skal være ordentlig vintervær og vinterføre - DA er det dårlig vær!!!

En gutt jeg hadde på skolen (dette var da han gikk i 1. klasse) sa til mammaen sin:
"Det finnes ikke styggevær, bare stygge klær", det har ho Oddny sagt....




  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sitat henta fra leksikon :

Værsyke, populærbetegnelse på det at noen mennesker reagerer på værforandring med forskjellige symptomer, bl.a. stivhet og smerter i muskler og ledd, konsentrasjonsvansker, glemsomhet, tretthet, depresjon og angst. Dette rammer kvinner oftere enn menn. Man har ingen forklaring på dette fenomenet, bortsett fra at det kan skyldes kroppens følsomhet overfor elektriske forandringer i atmosfæren.

Men utsagnet "det finnes ikke styggevær bare stygge klær" må jo få humøret opp på selv de aller hardest ramma av værsyka :D

Oddny Eilertsen sa...

Takk for opplysninga. Men da må æ bare konkludere med at æ e visst værsyk likevel...
Kroppen min reagere jo fysisk på all denne forandringa fra kaldt til varmt og så videre...
Ellers så må æ bare si at æ har både styggevær OG stygge klær!
Hi hi hi