onsdag 20. februar 2013

Ei dør

Noen ganger synes jeg det er spennende å fabulere rundt et ord eller en ting.
Ta for eksempel ordet "dør".

Hvis vi knytter det til verbet å dø, så får det jo et veldig trist innhold.
Men om vi ser på ordet som et substantiv - som ei dør - så får ordet ei helt anna betydning, avhengig av om vi ser på det med positivt eller negativt blikk....

Å bli "sendt på dør", kan vel ikke akkurat kalles positivt.
Likedan med "Å møte ei stengt dør".
"Lukke døra etter seg"  betyr å avslutte noe, ikke nødvendig vis noe positivt - kan også bety å dø...

Når man må velge mellom flere dører - ja, da har man et problem. Velger man riktig, eller...?

Og så kan vi se på ordet positivt!
"Lukk upp din hjertedør!" Kjent (og kjær?) sang av Sputnik.
"Når ei dør lukkes, åpnes ei ny". Det er alltid ei mulighet, det er bare om å gjøre å se den!
"Å åpne ei dør" symboliserer nytenking, nyskaping, forandringer og muligheter.
Se framover, velkommen inn!

Vi kommer alle til å møte forskjellige dører i livet vårt. Noen store og tunge, som bare slamrer igjen foran deg - eller bak deg.
Noen ganger kommer vi fram til låste dører - og kanskje greier vi ikke finne nøkkelen til døra heller....!
Og så har vi de små, lyse og fine dørene som bare åpner seg for deg uten at du trenger gjøre noe som helst. De har nesten som en slags automatisk sensor som vet akkurat når du kommer!

Hvilket forhold har du til dører?

Jeg har ALDRI døra til soverommet lukket. ALDRI! Bortsett fra hvis jeg overnatter hos andre, da. Men da sover jeg litt urolig....
Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke liker å ha soveromsdøra stengt, det bare er sånn!
Og så liker jeg ikke åpne skapdører. Det er som store åpne gap!
Dører mellom stue/kjøkken passer meg ikke heller. Hvis det er ei dør der, så blir den enten stående ÅPEN eller så hekter jeg den ned! Og gjemmer den på boden eller i kjelleren....

Men døra til toalettet må jeg jo beholde.....

Mi ytterdør er egentlig kjedelig hvit. Lite spennende. Jeg likte egentlig den gamle ytterdøra bedre. Den var stygg og slitt, men den fortalte om liv.....

Prøv å se på ytterdøra di neste gang du skal gå INN i hjemmet ditt.
Hva "sier" døra di til deg?














  

    

  

Ingen kommentarer: