tirsdag 5. februar 2013

Musikk skal bygges utav glede....

"Musik skall byggas utav glädje
av glädje bygger man musik."


http://sv.wikipedia.org/wiki/Musik_ska_byggas_utav_gl%C3%A4dje 


Åh - jeg elsker å ha musikk sammen med de små elevene på skolen!!!
Skulle ønske det var mer enn bare en time i uka - det er jo ALT for lite!!!

Forrige tirsdag hadde jeg klarinetten og tverrfløyta med meg til timen. Ungene råkosa seg!
De fikk lære litt om instrumentene - og så fikk de prøve!!!
Det var sju små entusiaster som fulgte godt med, og som ble SÅ stolte når de greide å lage lyd!
Og så var det SÅ kult at jeg spilte et utdrag fra "Petter og Ulven". (Selvfølgelig katta=klarinetten.)
De var så engasjerte at timen plutselig var over - og da kom vi på at vi hadde glemt å male ferdig det store fellesbildet over samme tema. (Petter og Ulven av S. Prokofiev.)

I dag tok jeg med meg tenorsaksofonen. Selvfølgelig måtte jeg snakke litt om alle de forskjellige saksofonene, og da fikk jeg også knytta til litt om de forskjellige stemmene i et kor.
Elevene var HELT med.
"Oddny, hva slags stemme har jeg? Har jeg sopran eller bass?"

Og så fikk de lov til å spille på tenorsaksofonen min.

Det var litt av et syn!!!
De minste 1.klassingene var like store som instrumentet!!!
Jeg måtte holde den store, tunge saxen mens de blåste og blåste.

ALLE FIKK LYD!
MYE LYD!
MANGE RARE LYDER!

Så måtte jeg spille litt "Rosa Panter'n" og litt fra "Dovregubbens Hall" etter ønske fra de søte små...

Plutselig var timen NESTEN over!!!
Vi fikk tid til å male litt mer på fellesbildet vårt - men bare litt.....

"Musiken den föddes får ni medge 
ut ur ekot av vårt allra första skrik."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Musik_ska_byggas_utav_gl%C3%A4dje  


       

Ingen kommentarer: