fredag 8. februar 2013

Arbeidsavtale

Etter å ha vært med en halv fot innom ryddemodus i snart 10 år, har jeg vært nødt å innrømme overfor meg selv at dette er det overhode inga hjelp i.

  • For det første, så blir ingenting rydda på den måten. Rotet blir bare flytta på!
  • For det andre, så går man hele tiden og tenker på at man egentlig skulle ha ryddet!
  • For det tredje, så skjemmes man over alt rotet og vil ikke vise det fram til noen.
  • For det fjerde, så er det vanskelig å finne alt man trenger til rett tid.
  • For det femte, så er det umulig å få vasket oppi alt rotet.
  • For det sjette, så irriterer det meg så grusomt!


Å - det er mange, mange flere punkter. Jeg orker bare ikke ramse opp flere, synes disse er grundige nok....

Men hva skal jeg gjøre med det?
Som alltid før?
Lukke døra og øynene og late som det ikke er der?
Det forsvinner jo ikke av seg selv....

Jeg har nå brukt "snik-motivering" på meg selv ei god stund nå:
Jeg har sett på mange sånne interiør- og opp-pussingsprogram på tv. Og jeg har fulgt godt med på program som "Ekstreme samlere" og ikke minst "Ekstremt Rot"!

Her er det gode tips å hente!!

Angående klær: 
Man skal bare beholde favorittklærne, klær man føler seg vel i, og klær man får komplimanger for.
(Jeg ser jo med en gang at jeg kan kaste eller gi bort nesten alt jeg har!)

Så skal jeg se for meg hvordan jeg vil ha det i et av rommene, og hvilken funksjon jeg vil at dette rommet skal ha.
Deretter skal jeg finne fram de tingene jeg trenger for å skape dette rommet. Resten kan kastes eller gis bort.
(Hoi!! Dette kan bli spennende!)
Enkelte ting som har veldig sterk affeksjonsverdi eller er veldig kostbare kan beholdes.

Tenk!
SÅ enkelt kan det gjøres!!

Problemet er bare at så enkelt har det egentlig alltid vært....
Nå må jeg bare begynne å gjøre noe!

Derfor har jeg laget meg en liten arbeidsavtale!
Og den skal følges.

  • Innen utgangen av mars skal kjellerboden være i tipp-topp stand.
  • Innen utgangen av april skal vaskerommet være rent, ryddig og perfekt.
  • Innen utgangen av mai skal "roterommet" tømmes og gjøres om til garderobe.
  • Innen utgangen av juni skal gjesterommet pusses opp og få et litt "gammel-romantisk" preg.
  • Innen juli skal soverommet i kjelleren tømmes, ryddes og innredes til kontor/ekstra rom.
  • Innen august skal vårt soverom oppgraderes.

Dette er en arbeidsavtale som faktisk skal gjelde i et halvt år!

Da er det bare å brette opp armene, sette i gang, og dokumentere resultatet rom for rom.
(Tør ikke legge ut sånne FØR-bilder. De er for grusomme!)




Et rødt, lite hus inni skogen....



     
           

Ingen kommentarer: