torsdag 7. februar 2013

Kreativ

Et ord som jeg virkelig IKKE liker - kreativ.

Etter min mening brukes det i tide og utide.
"Du som er så kreativ, har ikke du noen gode idéer?"
"Å , du er så kreativ! Du finner på så mye morsomt!"
"Jeg misunner deg virkelig din kreativitet!"
"Nå må vi være litt kreative og få ting gjort!"

Jeg er visstnok kreativ.
Har jeg fått høre...

Jeg synes heller at ordene skapende, drømmende, lekende eller fantasirik er bedre, jeg...

Man kan skape så mye - av mye (eller lite) hvis man har fantasi til å drømme og føler seg fri nok til å leke.

På 70-tallet rådet "kreativiteten" i skolene.
Hvem husker ikke dorull-nissene?
Melkepakke-fuglebrettene?
Gryteunderlag av klesklyper?
Skulpturer av tom-emballasje?
Heklede matter av plastnett?

"Alt" kunne brukes til noe. 
Spennende....

Vi hadde ikke så mange leker da jeg vaks opp. Vi lagde oss leker selv, vi.
Plastnett klippet vi opp til ei lang remse, knyttet den ene enden i ei tom trådsnelle, og i trådsnella knyttet vi et langt bånd.
Så kunne vi sveive med denne - rundt og rundt - i mange forskjellige formasjoner.
Det liknet litt på den der snora i den pinnen som de søte jentene som danser i sånn der Rytmisk Sportsgymnastikk bruker i noen av øvelsene.

Jeg tror ikke det var noe som het Rytisk Sportsgymnastikk da vi "fant opp" denne leken....
Men morsomt var det.
Og nesten HELT GRATIS!

De beste plastnettene var "S-posen".
Den store, hvite plastposen med en diger, orange S på.

Vi lagde oss mange rare konkurranser også.
-Hvem greier å drikke mest vann med nesen?
-Hvem greier å tygge og spise flest rognebær på en gang uten å lage grimaser?
-Hvem greier å rape hele alfabetet?
(bokstaven -s- var nesten umulig å få til.)

Joda - vi var "kreative" som barn....
Men er ikke barn skapende, drømmende, lekende?
Sånn innerst inne, altså?

Det er bare så synd at det mange ganger er vi voksne som hindrer barna i å bruke og utvikle disse egenskapene.....

Tid.
Spørsmål.
Rot.

Sånt noe har vi ikke rom for i vår stressende hverdag.

MEN DET HAR JEG!!!!!

 



 

    

Ingen kommentarer: