mandag 6. februar 2017

JEG FANT MEG SELV......

..... midt oppi en haug med garn!

Det må da vel være et tegn på at jeg er på full fart til å bli helt frisk igjen?

Så plutselig - da dagen hadde blitt "alt-for-sein-kveld" - så kom jeg på at jeg ikke hadde skrevet noe i bloggen!
Okei - tenkte jeg - så får jeg heller skrive noe lurt i morgen!
Og i morgen er i dag.....
Og her sitter jeg.....
Og skriver.....
Og påstår at jeg har funnet meg selv....

Hvordan kom det der uttrykket, tro?
Å finne seg selv?
Finn Kalvik har jo en sang om å finne seg selv, og den kom vel i 1972. Men det var helt sikkert "oppfunnet" lenge før det?
Jeg prøvde å google uttrykket, og det var utrolig mange "gode" og "smarte" forklaringer og råd å finne, og fellesnevneren for nesten alle var psykisk helse.
Nå skal jeg ikke komme inn på dette med psykisk helse, det er et veldig alvorlig tema, og det skal man ikke kludre med.
Min tilknytning til uttrykket "å finne meg selv" denne gangen er vel mer på det fysiske plan.
Og det var i høy grad en fysisk oppdagelse!

For der satt jeg.
Godt planta oppi sofa.
Med ryggen mot armlenet i tre-seteren, rompa trygt plassert på det ene setet og føttene på de andre to.
Alle og enhver som kjenner til denne måten å okkupere ei sofa på skjønner at når man først har laget seg et personlig rede så kan det være vanskelig å knø seg opp derfra.....
Jeg satt der i redet mitt.
Veldig fysisk, vil jeg si.
På stuebordet lå strikkepinner og helklekroker i flere størrelser og fasonger. Noen av metall, andre av bambus og noen av karbon eller plast eller hva det nå er....
Sammen med meg i sofa hadde jeg garn.
Flere typer garn.
Flere forskjellige farger.
Flere forskjellige påbegynte prosjekter som jeg ikke var fornøyd med.
Og den der lysten til å LAGE noe.
Lage noe morsomt!
Noe som ikke tar så lang tid.
Noe jeg kunne gi bort.
Noe nyttig.....
Jeg hadde gått meg totalt bort!
Det var bare en ting å gjøre: 
Legge opp til et par ull-lester!
Og så var det å begynne å strikke!

Og jeg strikket og strikket.
Og da seinkvelden var over og det var på tide å gå til sengs, da fant jeg meg selv!
Oppi en haug av fargerikt garn -
og et par lester i glade farger!



  

Ingen kommentarer: