tirsdag 8. desember 2015

"Lys imot mørketida......"

Finnes det noe finere enn lys nå i mørketida?
Lys, som skinner varmt og gir farge til mørket?
Hvis vi ikke hadde hatt lyset, så hadde vi vel ikke heller kunnet se mørket. Er det ikke så?

I går fikk vi surra lyslenka rundt ei av rosenbuskene i hagen. Det er så nydelig med alle de små lysene innimellom greiner med snø på.
Inne har vi også mange lys.

Før i tida måtte jeg til stadighet handle inn både kubbelys og telys. Kjøpte sånne pakker med 100 telys i, og det tok ikke lange tida før pakken ble tom.
Men de er skumle, de telysene!
Det er ikke så mange som vet hvor farlige de er, og hvor forsiktige vi må være når vi har tente telys i hus. Det hjelper ikke om de står godt plassert i ei lyslykt eller et glass.

Telys er fulle av parafin, og når stearinen smelter og blir flytende - noe den gjør veldig fort - så blir den også veldig varm. Vi skal for eksempel aldri flytte på et tent telys. Heller ikke blåse på de for å slokke de. Det kan faktisk føre til at den flytende stearinen tar fyr. Og det skjer som en eksplosjon!
I tillegg er disse billige telysene også fulle av vannstoffer. Og parafin og vann - den kombinasjonen er livsfarlig!

Ofte setter vi telys i fine og dekorative lyslykter. 
De er jo nesten selvmordsbomber!
Nede i - eller inne i sånne lykter blir lufta rundt telyset veldig varm. Det kommer ofte for lite luft til for å kjøle ned området rundt varmen, og telyset kan eksplodere i et inferno.
Jeg vet det.
Jeg har opplevd det selv.

Det var i den tida da "tjukkas-tv" var et pent møbel i stua, og vi plasserte både blomster, lamper og lys oppå. Og gjerne var tv'n hvit, grå eller rosa.
Rosa TV!
Tenk det!
Jeg kom heldigvis bare til den hvite.....

Vel-vel.
Oppå den hvite tv'n sto et lite keramikkhus som jeg hadde fått i julegave. Jeg brukte det ofte med et tent telys inni. Og det var så fint med tente lys i vinduene sine. Plutselig hørte jeg et smell og flammen sto en halvmeter opp av lyslykta. Snakk om sjokk! Heldigvis var jeg snartenkt og tok et håndkle rundt og fikk slokket varmen. 
Jeg visste ikke da at jeg ikke måtte blåse på, for den plutselige tilførselen av luft gir varmen mye næring og gjør vondt værre...

Nå i denne søte adventstida er det mange som tenner lys og koser seg med den hyggen som levende flammer gir. Og et tent lys symboliserer jo også så mye.
Dessverre er det også mange som får oppleve baksida av stearinlyskosen. 
Noen kommer til å miste sine hjem til flammene. Kanskje vil også noen miste en eller flere av sine kjære.
Vi får håpe at det ikkje skjer.

Vi har også mange lys i stua vår. Både lange, fine stearinlys i staker, kubbelys og telys i lyslykter og glass. Men alle bortsett fra to kubbelys og lysene i staker går på batteri!
Det er ikke helt det samme med batterilys som med levende lys, men ikke langt unna. Det har kommet så mye fint å få kjøpt nå, og flere av dem har til og med tidsinnstilling slik at de slokkes og tennes til samme tid. Ja, noen er også lysømfintlige og slukkes når det blir lyst nok og tennes når det er mørkt nok!
Og så lyser de så fint!
Og trygt!

Vi får håpe folk er flinke til å huske på å blåse ut lysene sine og at de aldri forlater et rom der det står tente lys.




 

Ingen kommentarer: