onsdag 23. desember 2015

Dagen før dagen

Kanskje er uttrykket "dagen før dagen" et utbrukt eller oppbrukt uttrykk?
Uansett så vet alle hvilken dag det da er snakk om;
LILLEJULAFTEN!
Og i dag er det lille julaften.

Jeg tror faktisk at det var den værste dagen i året da jeg var barn. Bortsett fra langfredag da, for den var uhorvelig lang!
Lillejulaften var kanskje litt lenger. Det var så mye å vente på! Det var både vondt og godt samtidig, all den ventinga. 
Vi visste jo akkurat hva det var vi ventet på - sånn er det jo med tradisjoner. Ingenting forandres, men er likt fra gang til gang. Og om noe blir annerledes, så er det så lite at det nesten ikke er merkbart.

Her i huset er nesten alt klart. Kjøkkenet er ikke særlig pynta enda. Verken juleduker eller lys har kommet fram på benken, og den er litt full av skitne glass fra i går kveld og bakesaker som jeg har alvorlige planer med i løpet av dagen. 
Mine intensjoner er å lage glutenfrie kromkaker og kokosmakroner. Litt bakelukt må det jo være i huset, ikke sant? Og så har vi jo ganske mange kakebokser som egentlig skulle vært fylt.
Men jeg ser jo at det ikke lar seg gjøre uten å stresse, og det har jeg sterke planer om å la være. Det har vært nok stress i det siste.
Jeg er av den typen mennesker som liker å lage planer, og aller best er det å holde planene. Men når det viser seg umulig og nye planer må lages, da oppdager jeg til slutt at jeg plutselig har fått noen færre dager. 
Så blir det sånn som i år:
Både min samboer og jeg har hatt oss ganske mange turer både til lege, røntgen og sykehus. Såpass mye den siste tida at vi nå begge har frikort!
Og så har barnebarn også vært mye syk, og noen dager har gått med til å passe enten den ene gutten, den andre gutten eller begge to.
Og VIPS!
Plutselig ble det litt mindre tid igjen til baking, pynting og sånne førjulsting.
Men jeg klager ikke.
Ikke på noen som helst måte.
Bortsett fra at jeg godt kunne tenke meg å unngått to runder med influensa, nesten uten pause imellom.

Men huset er julepynta fra topp til tå!
Det sitter eller står nisser i kriker og kroker, engler daler ned både her og der og julekrybbe, kirke, julehjerter, julestrømper og klokkestrenger har fått sine plasser.
Og stort sett alt av mat er på klart. 
Julegrøten med mandel skal få koke seg ferdig i senga mi mens vi drar en siste tur til byen. Sånn "dynegrøt" er den beste grøten! 
Juleribba er tint og skal krydres og kose seg til i morgen. 
Pinnekjøttet er klart til å vannes ut til 1. juledag når det skal nytes sammen med lutefisken.
Nå er det er bare èn julegave igjen som skal pakkes, og det er jo bare koselig.

I ettermiddag, til julegrøten med mandel og pakke, kommer eldste jenta mi med sine to gutter og julepikkpakk. Yngste dattera mi og dattera til min samboer kom bitte-bitte-lillejulaften, så i år får både min sambo og jeg feire jul ilag med to barnebarn og jentene våre.
Det blir så bra, og jeg gleder meg kjempemye!

Men ett lite skår i gleden må det jo selvfølgelig være, ellers blir jo alt perfekt:
PEPSI HAR FÅTT LØPETID! 

GOD JUL!  



 

Ingen kommentarer: