fredag 15. mars 2013

Tivoli på badet?

Egentlig kan jeg ha det kjempemorsomt hver dag!
Flere ganger om dagen, faktisk!

Det er bare å ta seg en tur inn på badet mitt...

Det første som møter meg om morgenen er et skummelt uhyre.
Håret står til alle kanter, hengepuppene klasker høylydt hvis det rister på seg, smale, røde øyne stirrer mysende mot meg og en ånde som kan skremme de fleste til skogs velter ut av en halvt gryntende munn.
Heldigvis møter jeg ikke denne skapningen for ofte - og ikke når det er mørkt på badet.
Og når jeg har fått lyset på - og ser dette kreaturet - så ser jeg jo at det er innestengt bak ei rute i veggen, over vasken... 

Etter litt godsnakking og en kopp kaffe har dette monsteret blitt litt likere å se på. Ihvertfall etter at det har kledd seg ut med et litt mer hverdagslig kostyme som skjuler mesteparten.
Svarte eller grå farger - helst inga mønster - så forsvinner dette uvesenet litt etter litt...

Det er en slags motsatt ønskebrønn der inne også. På badet mitt.
Vanlige ønskebrønner er jo slik at man kan ønske seg noe, og så får man det.
Min motsatte ønskebrønn er slik at jeg kan kvitte meg med all dritt - dra i ei snor - og så forsvinner alt!!
Er ikke det smart?

Og så har jeg et tryllespeil på badet mitt.

Det rare er at dette tryllespeilet ikke alltid viser meg det samme. Og slettes ikke det jeg VIL se når jeg virkelig TRENGER det...

Noen ganger - når jeg titter meg i speilet - så ser jeg ei gammel røy.
Jeg skal ikke utdype hvordan denne fuglen ser ut. Bruk bare fantasien, det kan sikkert bli morsomme bilder av det.
Andre ganger - når jeg føler meg glad og elsket - da ser jeg ei rype!
Jeg har aldri smakt rype, men jeg har hørt at det er deilig....
Da jeg var yngre kunne jeg se en redd og usikker spurv. Noen ganger kan jeg se antydningene til den - men den flyr så fort - blir ikke så lenge i speilet at jeg får sett den skikkelig.
Veldig ofte er det ei "tøvsjur" som titter tilbake på meg. Den bruser litt med fjærene og stjeler litt oppmerksomhet - men den holder sine innerste hemmeligheter for seg selv....

Det har hendt at jeg møter andre på badet. Som regel møter jeg ei stengt dør, og da lurer jeg virkelig på hva de holder på med....  
Bruker de ønskebrønnen? 
Har de en passiar med en av mine fugler?
Leker de med udyret?
Men hvis jeg møter noen - der inne - i mitt tivoli - da er de raske til å forlate. Det virker som om de ikke vil gjøre en dritt sammen med meg der inne, men lar meg bli igjen. Alene med meg selv....
I mitt private, lille tivoli....

Speil, speil, på veggen der....
   

 
    

  

Ingen kommentarer: