fredag 8. mars 2013

Kvinnedagen

Kvinnedagen....  
Hmmm - hva betyr egentlig kvinnedagen i dag?

Første gang jeg kan huske at jeg ble oppmerksom på feminisme, kvinnedagen og "rødstrømpene" (jeg greide aldri å få øye på de der røde strømpene) det var da jeg gikk i 2. klasse.
I det magiske året 1972. 

Frøken, ei ung dame (den gang syntes jeg hun var nesten gammel) på 27 satt med en leireklump i handa mens vi "englebarna" øvde på "skjønnskrift" - som det het i de dager.
Jeg lærte forresten mange forskjellige skrifter:
  • først store bokstaver
  • så små bokstaver
  • deretter kom skjønnskrift
  • når vi hadde lært denne, måtte vi lære formskrift
  • til slutt - kom en revolusjon innen skrifta; stavskrift.
 Nok om det - vi elevene øvde på å skrive pent, og frøken satt bak kateteret (hun hadde skjørt på seg) og knadde på en klump leire.
"Frøken, hva er det der?", spurte ei jente i klassen. 
(Hun var forøvrig frøken sin "yndling".)
"Jeg lager et smykke", svarte frøken og viste fram det hun laget.

Hun hadde formet et rundt anheng med ei knyttet hånd inni symbolet for hunkjønn (en sirkel oppå et omvendt kors).
Vi syntes det var veldig pent og at frøken var flink.
Hun fikk spørsmål om hva det skulle være, hvorfor hun hadde laget det slik, men hun fortalte oss ingenting om hennes personlige innstilling til kvinnsaken.
Dette var jo helt i begynnelsen på kvinnekampen, og det var et glohett tema.  Frøken var nok klar over det, og holdt seg heller til sin lærergjerning.

Kvinnedag....

Jeg kan være enig i at alle skal ha lik rett til jobb og lik lønn for likt arbeid og alt det der. Men det gjelder vel ikke bare kvinnfolk?
Hvis vi mennesker kunne være litt mer tolerante overfor hverandre, og gi hverandre rom for utvikling og personlig vekst - da tror jeg ikke kvinnekamp, kvinnedag eller feminisme hadde vært nødvendig.

8. mars - kvinnedagen.
Nå skal vi liksom gå i tog og rope slagord. Løfte våre faner og se litt sint ut i ansiktene mens vi klynger oss sammen til èn masse.
Joda - sammen er vi store og sterke...

Og så går vi rundt og gratulerer hverandre med dagen, forlanger roser av våre kjære, vin og god middag, sexy undertøy osv osv osv...
Sexy undertøy?
Det er jo faktisk en av kampsakene for feministene! Bort med sexy undertøy, halvnakne damer i reklame for biler, BH'er og sånn....

Jeg synes Kvinnedagen er noe tull! 
Gi hverandre 
FRIHET, LIKHET og BRORSKAP!

Da blir verden bedre.

Forresten, visste dere at det finnes en Internasjonal Mannsdag?

Det gjør faktisk det! 19.november er MANNSDAGEN!

Men hører vi noe om den?

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_internasjonale_mannsdagen    





     

Ingen kommentarer: