mandag 10. juni 2013

Dype tanker og funderinger - om å ta et valg.

Så sitter jeg her igjen.....
Med kaffekoppen innen rekkevidde, 
med brillene på nesen og med tastaturet under fingrene.
Rompa er godt plassert på stolen, 
en blå kontorstol som nok har sett bedre dager.
Barbeint, som alltid, men resten av kroppen er godt pakket inn i klær. 
Helt "normale" klær som skjuler det de skal og ikke legger opp til en eneste uanstendig tanke....
Joda - jeg er fysisk så totalt tilstede som det går an.
Værre er det med tankene mine.
De flakser og flyr for tiden.
Litt hit og litt dit.
Frem og tilbake, frem og tilbake.
Tar seg en svipptur langt bort.
Blir der ei stund.
Drømmer.
Fantaserer.
Drar litt videre......

Og kommer tilbake til kroppen min igjen.
Tenk om.....
Enn hvis.....
Sett at.....
Skal tro om.....

Hei, Oddny! Våkn opp!

Det er vel kanskje slik at innimellom, i livets mange faser, så begynner man å reflekterer over det man har, det man har hatt, det man kunne hatt og det man kansjke kan komme til å få.
Ingenting galt i det - det er vel det som kalles utvikling?
Hvis man ikke tenker, drømmer, føler og fantaserer - hvordan skulle livet vært da?
Jeg vet iallefall at MITT liv hadde blitt ganske så kjedelig.

Av og til kjennes livet veldig kjedelig.
Slik er det vel for alle?
Alt er som det alltid har vært.....
Alt kommer til å FORTSETTE å være slik......
Ingenting spennende skjer.....

Det er vel DA man virkelig bør sette seg ned og reflektere litt.

HVA er det jeg har NÅ?
HVORDAN vil jeg egentlig ha det?
Er jeg egentlig fornøyd?
Hvis ikke - hva må JEG gjøre for å forandre på det?

Noen valg man tar kan være veldig vanskelige.
Noen valg vil forandre hele ditt liv.
Noen valg vil forandre livet til de du har rundt deg....

Livet består jo av å ta valg. 
Noen er riktige, andre er kanskje gale.
Det viktigste er at man står for de valgene og lar livet gå videre.
For vi forandres hele tiden....

Det er ikke sikkert at de man har rundt seg liker de valgene man tar, men det aller viktigste er at man gjør de valgene ut fra SINE EGNE overbevisninger.  I etterkant kan noen valg kanskje virke dumme, men sett ut fra den situasjonen man var i den gang - så kan det hende de var riktige akkurat da...

Så sitter jeg her og skriver.
Om å ta et valg.
Og jeg tenker kanskje litt ekstra på de jeg kjenner som nettopp har vært nødt til å ta viktige valg i livet sitt.
Av erfaring vet jeg at det kan være veldig, veldig vanskelig.
Og jeg vet også at personlig utvikling skjer når man tar viktige avgjørelser.
Og personlig utvikling er bra - uansett hvilken alder man er i.

Jeg har selv tatt feile valg.
Jeg har også tatt riktige valg.

Og jeg har heldigvis kommet så langt i livet mitt at jeg i dag ser at disse valgene som jeg har gjort (og som andre rundt meg har gjort) har vært med på å forme meg til den jeg er i dag.
Likevel - flere valg skal bli tatt, både av meg og av mennesker som betyr mye for meg.
Og de vil helt sikkert forandre meg enda litt mer...

Kaffekoppen er nesten tom.
Hodet er ganske fullt.
Hjertet mitt banker hardt og fort.

Livet består av så mange valg.....





 
 

 
 

Ingen kommentarer: