onsdag 15. mai 2013

Vi lekte i "hus" som naturen hadde laget


Sommeren 2007 var første gang jeg var tilbake på gården der jeg bodde mesteparten av min barndom.
Dette var den første sommeren etter at pappa var gått bort, og mamma ble med oss på en "miniferie" som gikk til gården vår oppe ved Andsvatnet og i områdene rundt i nærmiljøet.

Det var ikke fritt for at hjertet banket litt ekstra kraftig da jeg gikk ut av bilen og hilste på mannen som kjøpte gården vår på slutten av 80-tallet.....

Det var rart å gå rundt og se på de stedene der vi lekte som barn. 
Litt godt og litt vondt.

Mye var forandret. Vi hadde geitene gående fritt, og de beitet ned tilveksten av småskog. 
Nå var mye grodd igjen, og veien opp til sommerfjøset var umulig å gå.

Bak sommerfjøset var det et lite berg. Dette berget var helt genialt. Her hadde vi vårt hus. 
Vi og naboungene.
Det var et kjøkken der, med ei lang "benkeplate", et ganske stort "bord" og ei "trapp" opp til stua og soverommet.
Soverommet var egentlig gressbakken, og den ble ikke mye brukt. Vi kunne jo ikke sove bort tida!
Men do måtte vi ha.....

Ei bjørk som vokste litt oppover - så bortover - og så oppover igjen.  Et perfekt sted å sitte på og gjøre sitt fornødne.
Joda - vi hadde dopapir. 
Som regel.
Når vi ikke hadde det, så brukte vi bare "naturens eget dopapir". Det hadde pappa lært oss.
Naturens eget dopapir er bregner. Og her vokste bregnene oss langt over hodet...

Militæret brukte de store skogene på og rundt vår eiendom til å ha øvelser i. Jeg husker godt da kløvkompaniet fra Skjold Garnison marsjerte gjennom gårdsplassen vår med full uniform og med kløvhestene sine.
Det var et litt nifst men også et vakkert syn....

Etter øvelsene brukte vi barna og gå og lete etter "fispatroner". Sånne røde plastpatroner fulle med krutt. Hva vi gjorde med de skal jeg ikke komme inn på, men hadde mine barn eller barnebarn gjordt det vi gjorde......
Huff - jeg sier ikke mer....

Vi fant også flere andre militæreffekter etter dem. Blant annet matbokser av aluminium.
En sånn hadde vi i vårt kjøkken. Den fylte vi med vann, så tente vi et lite bål på "kjøkkenbenken" og kokte vann.
Fyrstikkene hadde vi selvfølgelig stjålet hjemme...

Denne matboksen fant jeg på turen vår. Den stod på samme plass som vi forlot den for mange, mange år siden....

Jeg bare MÅTTE ta den med meg hjem.

Ja, den barndommen - den barndommen.....     





Matboksen

Kjøkkenbenken i bakgrunnen

Kjøkkenbordet

"Huset" vårt bak sommerfjøset



    

Ingen kommentarer: