lørdag 6. februar 2016

Diesel eller ikke diesel - det er det store spørsmålet!

Jeg er et natursvin - og jeg har tenkt å fortsette å være det!
Og jeg bryr meg ikke om at noen vil sperre øynene opp og bombardere meg med mange gode argumenter og motargumenter.

Det er ikke så mange år siden at utsagnet "hiv det på havet" ikke bare var akseptert men helt vanlig. Frysebokser, kjøleskap, biler - ja - til og med svære skip ble senket i havet!
Ute av øyet - ute av sinn.
Selv jeg husker dette godt, og jeg er da ikke SÅ gammel. Tror jeg?
Den gang var havet stort.
Det var digert, faktisk!
Helt enormt - nesten uendelig stort!
Sånn som himmelen og universet - DET er uendelig!
Ikke misforstå meg, jeg forsvarer ikke forsøpling av havet. Der ligger jo en av verdens viktigste skatter - maten vår! Den vokser også i jorda, maten vår. Og den går på gresset og i skogen og på mark og eng. Den flyr jammen ta oppe i lufta og!
Maten som vi skal spise.
For hva skulle vi gjort uten mat?
Tja - jeg er jo ett av de mange menneskene som over lengre tid har fått nok mat - kan vel si at jeg har vært hjemme til alle måltidene. Vil faktisk gå så langt å si at jeg har spist mye mer enn det kroppen min trenger for å overleve - og det straffer seg jo. Færre og færre av de klærne jeg har føles behagelige å ha på, men det er en annen side av saken.

Heldigvis har vi som bor på planeten Jorden begynt å ta til vett.
Når det passer seg sånn eller når andre ser på.

Det er ikke lenger vanlig å kaste søpla vår på havet eller ut bilvinduet når vi kjører tur eller på ferie. Mange av oss har også gått over fra å kjøre biler som bruker fossilt brennstoff til å kjøre elektriske biler. 
De forurenser jo ikke.
Blir vi fortalt av de som vet alt. 
At det forurenser mer å produsere og kvitte seg med disse bilene blir det ikke fokusert på. Det blir effektivt hysjet ned.
Nei - jeg vil ikke hetse "hvermannsen" som gjør det de kan for ikke å spre giftige gasser ut i verdensrommet og den luften vi og vår mat skal puste inn. Men jeg blir så eitrende forbanna på dobbeltmoralen som vi dødelige ikke ser!
Selv "den lille mann" - eller kvinne - som går rundt på våre strender og plukker søppel i sekkevis og som redder oljeskadde sjøfugler "glemmer" alt og tar seg en helgetur med skjærgårdscaddilacen sin og dumper bæsj og tiss og oppvaskvann rett ut i havet. Eller så tar de seg et "ørlite" cruise og glemmer at disse hotellbåtene ikke akkurat er elektriske.
Eller hva med en liten flytur til en storby på andre siden av Atlanteren for en helgehandel eller storbyhelg? Det er ikke akkurat glidefly som de reiser med, er det vel?
Dobbeltmoral, kaller jeg det.

Jeg kjører diesel.
Jeg har kjørt diesel i mange år.
Jeg kommer nok til å fortsette å kjøre diesel.
I allefall helt til jeg blir overbevist om at det vil lønne seg både for meg og miljøet å gå over til et annet drivstoff.
Det er ikke så mange år siden "myndighetene" fortalte oss dødelige at diesel var det som forurenset minst, og vi ble oppfordret til å kjøpe og kjøre dieselbiler. Men plutselig så er alt feil - og dieselbiler er reine miljøbomber. Ja - vi som kjører dieselbiler burde virkelig skamme oss! Vi eier jo ikke samvittighet for at vi spyr ut gasser og farlige gifter ut i lufta. Tenk at vi kan være så egoistiske og dumme!
Og dette skal komme til å koste oss dyrt etter hvert!
Bra!
Men hvem var det som "lurte" oss til å begynne å kjøre diesel?

Jeg gjør faktisk mye for miljøet, jeg!

Ikke har vi båt eller campingvogn, ikke reiser vi på cruise og ikke har vi for vane å fly rundt omkring. 
Ikke kaster vi søpla i naturen og vi kildesorterer alt. 
Huset er oppvarma med varmepumpe, og vi fyrer kun med ved når det blir så kaldt at varmepumpa ikke kan gi oss den varmen vi trenger. 
Og mat som blir til overs kan det bli god restemat av, eller det blir et supplement til hundematen. 

Jeg gjør mye for miljøet allerede, det er bare ikke så mange som ser det.....





 

Ingen kommentarer: