onsdag 31. desember 2014

NÅ ER DETTE ÅRET SLUTT!

Slutt?
Er det slutt?
Allerede?

Neida - 
Det er NÅ det begynner!

I mange, mange år -så lenge jeg kan huske - har jeg ikke likt nyttårsaften.
Av en eller annen merkelig grunn, som jeg ikke aner hva er, så har jeg alltid blitt nedstemt og trist denne siste dagen i året.
Jeg har aldri hatt negative eller traumatiske opplevelser, det har aldri vært fest og fyll, og jeg vaks opp med foreldre som gjorde alt de kunne for å fremheve denne dagen som flott og positiv.

Men likevel - 
Hver gang denne siste dagen i året lyste mot meg på kalenderen, så kom også min nestemte følelse ....
Hva var det egentlig å feire?
At et helt år var "oppbrukt"?
At verden ikke har blitt det grann bedre de siste 365 dagene?
At enda et blad av livskalenderen er revet av?
At alt er som det alltid har vært, og kommer alltid til å være det?

Det er jo egentlig forferdelig negative tanker!
Og det verste er vel at jeg tror jeg har påvirket min yngste datter med min melankoli og nedstemthet....
"- Feire nyttårsaften?"
"- Hva er det egentlig å feire?"
Huff - det er akkurat som om jeg hører mine egne tanker......
- Unnskyld -

- - - - o - - - - o - - - - o - - - - o - - - - o - - - - o - - - - o - - - -

I år kjenner jeg at jeg faktisk gleder meg.
Litt...
Eller, egentlig gleder jeg meg mye mer enn jeg trodde jeg skulle gjøre....
Jeg gleder meg faktisk veldig mye!!!
Jeg vil danse inn i det nye året sammen med min kjære. 
Og jeg gleder meg for hver dag vi kan våkne sammen.....

Jeg lurer litt på om ikke jeg har hatt feil fokus i mange, mange år? For hvis jeg tenker litt som Alf Prøysen i visa "Du skal få en dag i morra", så vil jo fokuset bli et helt annet!
Det ligger jo et helt, nytt og ubrukt år foran oss!
Med mange muligheter åpne!
Og mulighetene er mange, det er bare å rette opp ryggen, puste dypt inn, åpne øynene og SE!

Det som har vært - det har vært.
Det kan vi ikke gjøre noe med.
Men dagen i morgen kan vi være med å fargelegge.
Det gjelder bare å bruke de riktige fargene....

Med et sitat fra mamma sin vegg vil jeg ønske alle sammen alt godt for det nye året.

"Hver dag er en gave, en skinnende mulighet!"

Godt nytt år!